pondělí 25. dubna 2016

Farma

...aneb jak mě jedna knížka rozsekala za jediný den.

Určitě je většině z vás povědomý název Dítě č.44 - ať už kniha nebo film. A pokud náhodou ne, nevadí. Tak jako tak tu jde hlavně o Toma Roba Smithe, který právě Dítě č.44 napsal. A pak napsal další dvě pokračování, ale o ty tu nepůjde. Půjde o jeho čtvrtou knihu - o Farmu. O knihu, kterou jsem ráno vzala do ruky a pustila ji až večer po dočtení.


Farmu jsem měla na svém seznamu knih, které si chci někdy v budoucnu koupit. Šla jsem se podívat (úplně poprvé!) do Domu knihy, vážně jen podívat, ale když jsem vzala Farmu do ruky, přečetla si (už poněkolikáté) její anotaci, musela jsem si ji vzít. Tak nějak jsem tušila, že mě dostane. A dostala.

Hlavní hrdina Daniel žije v Londýně, jeho rodiče žijí ve Švédsku na farmě, kam si odjeli užívat důchod. Nic neobvyklého.
Jednoho dne ale zavolá Danielovi jeho otec s tím, že Danielova matka není v pořádku, že se chová neobvykle, blouzní a je v nemocnici. Chvilku po tomto telefonátu Danielovi zavolá jeho matka a Daniela upozorní, že svému otci nemá věřit ani slovo. A je to. Jednoduchá zápletka. Jenže tyhle dva telefonáty odstartovaly moji neskutečnou čtecí jízdu, při které jsem hltala každou zápletku, každou větu, každé slovo...

Danielova matka - Tilde, za svým synem dorazí ze Švédska, aby mu vyložila příběh, který se točí okolo farmy, Danielova otce a děsivého tajemství.
Tilde se těšila na to, až na farmě začne nový život. Bohužel se jí nedaří zapadnout, na rozdíl od jejího manžela. Ačkoliv se snaží, je okolními obyvateli odmítána a někteří se jí začnou zdát i podezřelí. A právě jednoho takového "podezřelého" se chytne její manžel.
Pokud s někým žijete, myslíte si, že ho znáte. Důvěřujete mu. V novém prostředí byste měli fungovat jako silná dvojice. V tomhle případě to tak bohužel není.
Tilde ztrácí důvěru poměrně rychle a začíná odhalovat věci, které člověk rozhodně odhalovat nechce, ale nemůže přestat, ačkoliv to začíná být nebezpečné.
Zamčená kůlna, ztracená dívka, podezřelý soused, podivné chování manžela...

Celá knížka je jedno vyprávění matky svému synovi, což z ní dělá ještě poutavější, protože to prostě vypadá, jako že ten příběh někdo vypráví vám a vy nemůžete jen tak vstát a odejít. Chcete se totiž dozvědět všechno, proč a jak a kdo a jak to celé dopadne...


Musím přiznat, že dlouhou dobu jsem něco podobného nečetla. Něco, co mě šokovalo, chytlo a nepustilo, co mě nenechalo vydechnout a co jsem zhltla za jeden den. Nechci být pesimista, ale obávám se, že hodně dlouhou dobu ani už na něco takového ani nenarazím.

Téma knihy - absolutně skvěle vymyšlené.
Začátek knihy nejsou žádné zbytečné popisy, ale rovnou vtáhnutí do děje.
A obálka knihy - nádhera.

Tom Rob Smith prostě umí.
Mým velkým přáním teď je, aby se z něho stal plodnější spisovatel a mohla jsem si užívat další jeho knihy.

Teď, když dopisuju tenhle článek, mám chuť si Farmu znovu přečíst, znovu všechno prožít a zkusit se dozvědět něco nového. Možná to udělám...

Myslela jsem si, že po sáze o Harrym Potterovi mě už nic nemůže tak zasáhnout. Mýlila jsem se.
Tohle je kniha, o kterou se potřebujete podělit s ostatními.

Žádné komentáře:

Okomentovat