pondělí 3. listopadu 2014

Podzim ve Vídni - Hundertwasserhaus

O téhle barevné nádheře jsem úplně poprvé slyšela při hodině němčiny ve škole. Jen z jedné malé fotky v učebnici jsem se stihla do téhle stavby skoro zamilovat, protože mám ráda věci, které se vymykají zavedeným pravidlům a odlišují se od ostatních. A samozřejmě i to jméno mi utkvělo v paměti, protože takhle se jen tak žádný obyčejný dům rozhodně nejmenuje! A utkví v paměti kdekoho, dokonce i pod názvy jako třeba "Hunderttausendhaus", že? :) Tak nějak to člověka svádí dělat z toho zkomoleniny :)
A co to vlastně Hundertwasserhaus je? Krásná barevná stavba původně určená jako obytný dům pro sociálně slabší, dnes je z něj spíše turistická atrakce. A odkud to jméno? Má to na svědomí rakouský architekt Friedensreich Hundertwasser.
Proč stojí tahle stavba za návštěvu? Samozřejmě pokud jste takový ten klasický turista všude cestující a všechno fotící, aby se následně mohl chlubit, kde všude byl a co všechno viděl, důvod nepotřebujete. Ale pro člověka, který má rád architekturu, je tohle něco jako vidět na život svého hudebního interpreta - jasně, můžete se kochat fotkami na internetu, ale naživo to vidět je něco úplně jiného a daleko lepšího. Zastavte se proto na chvíli než začnete zběsile mačkat spoušť, vypněte foťák a vnímejte tu nádheru očima, prohlédněte si ty barvy, ty skvělé detaily, nasajte do sebe atmosféru tohoto místa.. já to tak dělám a užiju si to daleko víc, než když to v rychlosti vyfotím a pak jsem odkázaná jen na fotky. Přece jen - fotky jsou krásnou připomínkou, ale v paměti to máte daleko živejší! :)
Jak můžete vidět na fotkách, kromě spousty barev jsou pro tenhle dům i typické stromy a keře rostoucí z balkónů a teras. Zcela se vymyká dnešní strohé a bezduché architektuře, což podle mě celkem dobře vyjadřují i okna a barevné linie - proč by měla být stejná? Existuje snad zákon o stejnosti oken? :)
Takže pokud máte v plánu výlet do Vídně, rozhodně si tuhle stavbu zapište do seznamu míst, kam se musíte podívat. Jen nešlápněte na jednoho z mnoha turistů, kterých je okolo opravdu požehnaně. Zajímalo by mě, kolik z nich asi o tomhle architektonickém skvostu Vídně něco ví? Nebo ho fotí jen proto, že tak barevný dům ještě neviděli? Kdo ví.. :)












Žádné komentáře:

Okomentovat